Riksidrottsstyrelsen, RS, beslutade i juni förra året att alla föreningar ska ansöka om LOK-stödet digitalt för de aktiviteter som genomförs under våren 2009. Vad innebär detta i praktiken för föreningarna?
-
-
Skapad: 01 MAR 2009 09:30
Alla aktiviteter som genomförs mellan 1 januari och 30 juni i år ska redovisas digitalt den 15 augusti 2009. Men vad krävs då av föreningarna?
- Föreningarna måste ha aktiverat sin förening i IdrottOnline Klubb
- De personer som kan skicka in ansökan för föreningens räkning är ordförande, kassor och/eller LOK-stödsansvarig firmatecknare. Dessa måste finnas upplagda i medlemsregistret med någon av rollerna.
- Personerna ska ha behörighet som administratör på den sida inom IdrottOnline Klubb som ansökan förs ifrån (det räcker dock ej med arbetsrumsadministratörs behörighet).
Om du har några frågor kan du kontakta utbildarna i ditt förbund/SISU distrikt, Tor-Erik Henriksson som är ansvarig för LOK-stödsgruppen eller Jens Lindquist som är ansvarig för utbildningssatsningen kring IdrottOnline.
Nytt för i år är att uppgifter om funktionshindrade och ledare i ålderskategorier ska uppges – det innebär för er att ni kommer att få statistik på köns- och åldersmässig uppdelning bland era ledare, samt statistik kring funktionshindrade inom er idrott/distrikt.
Från och med vecka 10 kommer webbformuläret att finnas i Idrottonline klubb om du vill spara ner information eller gå in och titta på hur det ser ut. Ansökan kommer att kunna göras från och med 1 april, 2009. Var gärna ute i god tid så att ni inte skickar in ansökan sista veckan. En detaljerad manual för hur en LOK-stödsansökan går till finns på www.idrottonline.se/klubb i manualen som går att ladda hem.