Varför måste man ha en e-post registrerad i IdrottOnline som användare?
Tävlingskalendern är sammankopplad med IdrottOnline där föreningen har medlemsregister. Du behöver en mailadress i IdrottOnline för att kalendersystemet ska kunna verifiera att du är du när du skapar en inloggning.
Hur skapar jag en inloggning till tävlingskalendern?
Första gången du ska logga in i Tävlingskalendern behöver du skapa en ny användare. Tävlingskalendern är sammankopplad med IdrottOnline där föreningen har sitt medlemsregister. Du behöver ha en mailadress inlagd i IdrottOnline för att Tävlingskalendern ska kunna verifiera att du är du när du skapar en inloggning. När du skapar din nya inloggning måste du alltså använda den mailadress som är inlagd på dig i IdrottOnline för att det ska fungera. Om du är osäker på vilken mailadress som är inlagd på dig eller om du saknar mailadress i IdrottOnline kontaktar du din förening och ber dem uppdatera medlemsregistret med din aktuella mailadress.
För att skapa en ny användare i Tävlingskalendern klickar du på Logga in högst upp i det högra hörnet. Då kommer du till inloggningssidan. Klicka på länken ”Jag har glömt mitt lösenord/Jag är ny användare”. Skriv in din mailadress (adressen måste finnas registrerad i medlemsregistret i IdrottOnline) och klicka på OK. Ett mail kommer därefter att skickas till din mailadress. Klicka på länken i mailet för att aktivera kontot och välja lösenord.
Jag ska logga in för första gången men systemet säger att jag som användare inte finns. Vad gör jag?
Förklaring: Får du meddelande att du som användare inte finns kan det bero på att du försöker logga in med en annan mailadress än den som finns registrerad på dig i föreningens medlemsregister i IdrottOnline, eller att ingen mailadress finns registrerad på dig där. Systemen är sammankopplade för att tävlingskalendern ska veta att du är du, och därför krävs det att man har en mailadress inlagd i IdrottOnline. Det är den mailadressen du måste använda för att skapa ett inlogg i tävlingskalendern. Det är nämligen dit ett automatiskt mail för att skapa lösenord skickas.
För att komma vidare: Har du en annan mailadress? Testa att skapa användare med den. Det kan vara den som är inlagd i föreningens medlemsregister.
Fungerar det fortfarande inte, kontakta din förenings huvudadministratör och be dem uppdatera medlemsregistret med din aktuella mailadress. När de har gjort det och det gått en timme, testa att logga in i kalendern nu.
Vi som förbund kan inte ändra i föreningens medlemsregister, så du måste gå via föreningen för att uppdatera din mailadress.
Är lösenordet detsamma i IdrottOnline och tävlingskalendern?
Det är upp till dig. Första gången du ska logga in i Tävlingskalendern får du själv bestämma lösenord. Det görs genom en länk som skickas till din epostadress som är registrerad i föreningens medlemsregister i IdrottOnline.
Var kan jag hitta mer information?
På sidan Om SvSF:s tävlingskalender hittar du alltid den senaste versionen av manualen för Tävlingskalendern.